top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverKhawla Shehadeh

Observatie of Oordeel

Bijgewerkt op: 3 dagen geleden


Afgelopen weekend gingen we naar Pinkpop en verbleven we in een hotel. De zon scheen vroeg in de ochtend door het raam. Mark lag nog op één oor, dus ik stak mijn hoofd uit het raam om te genieten van het uitzicht op de groene tuin met hoge bomen in het zonlicht.


Een jongetje van een jaar of 8 was aan het spelen met z'n zusje en daarbij riepen ze van alles naar elkaar toe uit alle hoeken van de tuin. De vader komt naar buiten, ziet mij uit het raam kijken en roept naar zijn zoon: "Niet zo gillen!" waarop het jongetje antwoordde in zijn verdediging: "Ik ben helemaal niet aan het gillen!".


Eén van de oorzaken van conflicten in relaties is precies dit. Het niet kunnen onderscheiden van de observatie van ons oordeel of interpretatie van wat we de ander zien doen. Impliciet denken we 100% te kunnen weten wat de intentie is van de ander. Dat is waar het vaak spaak loopt. 


“Je praat tegen mij alsof ik een klein kind ben”

“Je negeert mij al de hele ochtend” 

“Je laat alles achter je liggen omdat het jou niet kan schelen"

“Je bent aan het drammen” 

“Je weet alles beter”

“Je luistert niet naar wat ik zeg”  


“Je kunt mij zeggen wat je mij ziet doen en je kunt mij vertellen wat je ervan vindt, maar haal deze twee niet door elkaar” ~  Marshall Rosenberg

 

De eerste stap in het model van Verbindende Communicatie van Marshall Rosenberg is het benoemen van de observatie. Over een observatie moet er geen discussie zijn. Het is zodanig geformuleerd dat beide partijen er meteen over eens kunnen worden. Dan pas hebben wij een gesprek. Want als ik maar iets van een verwijt of oordeel hoor over mijn intentie, dan schiet ik gelijk in de verdediging of ik loop ervoor weg of ik zet een muur op en sluit mij af. In feite is dit een fight, flight of freeze reactie. Er is op zo’n moment geen ruimte meer om jou te horen. De verbinding wordt verbroken. Er is ook geen behoefte om jou te willen begrijpen. Als we de bovenstaande voorbeelden zouden aanpassen naar observaties, zouden ze zoiets kunnen klinken: 


Je bent aan het gillen:

"Als ik je hoor roepen naar je zusje aan de andere kant van de tuin, dan ..."

 

Je negeert mij de hele ochtend:

“Je hebt mijn bericht de hele ochtend niet geopend”

 

Je praat tegen mij alsof ik een klein kind ben:

“Als je mij zegt dat ik mijn telefoon op stil moet zetten…”

 

Je laat alles achter je liggen omdat het jou niet kan schelen:

"Als je de afwas op het aanrecht laat staan.."

 

Je bent aan het drammen:

"Je vraagt mij nu drie keer of ik mee wil naar een voorstelling met jou"

 

Je weet alles beter:

“Als je mij vertelt hoe ik dingen anders kan doen in mijn eigen vakgebied…”

 

Je luistert niet naar wat ik zeg:

“Als je vergeet de deur dicht te doen zodat de kat niet naar buiten gaat, terwijl ik dat bij mijn vertrek aan je gevraagd heb, dan …”

 

Als je de observatie zo feitelijk mogelijk kunt zeggen, zoals een camera het zou kunnen registreren, dan is een dialoog erover waarschijnlijker. Daarna kun je gaan uiten hoe dit voor jou is en waarom het voor jou ertoe doet: Je gevoelens en behoeften. Tot slot, kun je  een verzoek doen naar wat je wel graag zou willen en kijken of jullie uitkomen op iets wat voor beiden werkt.  


Bijvoorbeeld: "Als ik je zo hoor roepen naar je zusje aan de andere kant van de tuin dan maak ik mij zorgen dat hotelgasten overlast hebben van het geluid. Dat er nog mensen slapen wellicht en door het geluid wakker worden. Hoe zou het zijn als jullie dichterbij elkaar gaan staan als je iets tegen elkaar wilt zeggen of dat jullie aan de andere kant van het gebouw gaan spelen?


Hiermee is het gesprek niet af maar er is in ieder geval niet onnodig verzet gecreëerd. Er is meer verbinding met elkaar. Er is respect en een grotere kans op wederzijds begrip en welwillendheid. 


Meer weten over hoe je kunt werken aan betere relaties? Doe dan mee op deze introductie training in Verbindende Communicatie ook wel bekend als Geweldloze Communicatie.







41 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page